Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Har du en beretning om en ferietur eller kapsejlads kan du få den på denne side, ved at sende den til Onsevig Sejlklub. Helst i word format.

 Ferie med Sussi til Norge 2005

Molich X meter mesterskab 2007

Ferien med Sussi til Norge 2005

Af Toby Johansen

 

Onsevig d.25/6 op kl.05.30 diset let vind fra nv.senere Tordenbyger og opfriskende vind fra nv.blev i Havnen og ventede på bedre vejr.

 

Onsevig Søndag d.26/6 op kl.05.00 skyfrit klart vind nv.3 sek.

Aff.05.35 start for motor uden sejl med kurs mod Hov Langeland syd gående strøm ca.1 knob pass.Hov 08.30 Storebæltsbroen 10.20 dist.23 sm.ank.Stavreodde, 12.30 hvor jeg kastede anker inde under klinten dagens dist.34 sm.blev på stedet resten af dagen for at nyde det flotte vejr,og til at få lidt sol på kroppen,resten af aftenen gik med lidt fiskeri en god dag er slut.

 

Stavreodde Mandag d.27/6 let skyet klart vind v.nv.6-8 sek.

Op kl.05.30 bliver liggende og venter på bedre vejr,da det var en fin ankerplads i læ af skoven og den høje

 

høje skrænt ca.50 m fra land,pumpede Gummibåde op og roede ind til Klinten og gik en tur rundt i skoven,da vinden havde lagt sig besluttede jeg at sejle mod Samsø kl.12.15 for sejl og motor da vinden var lidt spids,men det gik alligevel strygende 5,3 til 6,0 kn.stoppede motoren 14.30 lige før Falske Bolsaks vinden var nu frisket til 7-10 sek.fart for sejl 5,6 topfart 7,0 kn.Lushage tværs 15.30 ank.Langør kl.17.30 vinden var nu oppe på 10-15 sek.i pustene.kastede Anker i Bugten,der var næsten ingen bølger,sluttede dagen ombord en blæsende dag er slut i sikker Havn.

 

Langør Tirsdag d.28/6 let skyet klart vind v.nv.8-10 sek.

Op kl.05.30 efter en rolig nat,bliver liggende for at vente på bedre vejr og mere sydlige vinde,spiste til Middag Lenes Specialgryde tilsat Ærter og Gulerødder,vinden havde nu lagt sig lidt og gået over i vest.aff.Langør kl.12.15 for sejl og motor pass.Hassenør kl.15.00 modstrøm ca.1,5 kn stoppede motoren og fortsatte kun for sejl op langs med Djursland,der var god læ for vestenvinden pass.Jensengrund kl.17.00 startede igen motoren p.g.a. modstrøm ca.2 kn.ank.Fornæs kl.19.30 og kastede anker i bugten i læ for vestenvinden,igen en lidt træls og anstrengende dag,dog med flot solskinsvejr så nu må jeg se hvad morgendagen bringer,dagens dist.28,3 sm.på 7 timer.

 

Fornæs Onsdag d.29/6 skyfrit klart vind v.nv.4 sek

Op kl.07.30 efter morgenkaffen sejlede jeg ind til Grenå Fiskerihavn fordi nv.lig vind er meget dårlig når man skal nordover lagde til ved en gammel bro havnepenge 200 kr.så var den plads betalt

Smed Cyklen i land og kørte en tur langs stranden til Bønnerup Havn,men det var lidt af en prøvelse

På den ujævne sti eller som jeg ville mene var 5 km koncentreret røvfuld men vejret var fint,gik i bad i fiskernes baderum,ellers er der ikke mere at sige om den dag udover at det var en fin dag.

 

Grenå Torsdag d.30/6 skyfrit klart vind.ø-sø. 4 sek.

Op kl.02.30 aff.kl.03.30 vejr var flot med sol satte sejl men måtte køre med motoren pga.modstrøm

Pass.Læsø nv.rev kl.14.00 i 2 kn.modstrøm Læsø red kl.15.20 smed ankeret i læ af havnen,roede ind til havnen for at se lidt på omgivelserne købte lidt småting plus et kort til Lene så hun kunne følge lidt med ,dagens dist.60 sm.så det var en lang dag med en rolig sejlads så igen en god dag er ved at være slut så jeg gik tidlig til køjs.

 

Læsø Red fredag d.1/7 skyfrit klart vind ø-sø ca.4 sek.

Op kl.05.45 efter morgenkaffen aff.kl.06.30 for sejl og motor som jeg stoppede kl.07.00 og gled stille og roligt mod Skagen i det fine vejr start maskinen kl.11.30 ankom til Skagen 12.30 måtte

Finde mig i at få en plads uden på en oplagt Fiskekutter da havnen var fyldt op pga.Skagen festival

Men det blev det ikke billigere af 210 kr.så jeg måtte gå op i byen fordi kutteren flød med gammelt

Fiskegrej på vejen hjem ringede jeg til Karsten så han kunne høre at det stadigvæk gik nordover ellers var der nok at se og høre på på sådan en festival,der var fyldt med mennesker over alt så det blev sent inden der blev ro på havnen så det blev ikke til megen søvn men ellers en god dag.

 

Skagen lørdag d.2/7 skyfrit klart vindstille

Op kl.00.30 aff.kl.01.00 kun for motor pass.Skagens rev kl.02.00 og satte kurs mod Tromlingerne i Norge i starten en del modstrøm ca.1,5 knob efter 6-7 timer aftog strømmen så det hjalp lidt på farten så lidt efter lidt blev der mere medstrøm og kom til sidst op på ca.2 knob så nu gik det raskt

Mod Tromlingerne hvortil jeg ankom kl.16.00 efter en rolig tur i næsten stille vejr dist.76,7 sm.

Ankrede op inde i bunden efter lidt besvær med det Norske levende søkort men det kom da til sidst

I gang og virkede tilfredsstillende der lå allerede flere andre motorbåde som havde bundet sig fast til en klippe,efter et par timer på ryggen og lidt aftensmad roede jeg ind til øen og satte benene på Norsk jord for første gang men det var ikke noget kønt syn det flød med plastik og dunke og garn

I strandkanten så forhåbentlig ser der ikke sådan ud over alt,men ellers er dagen gået godt så i morgen går det løs med nogen forhåbentlig gode uger.

 

Tromlingerne søndag d.3/7 skyfrit klart vind skiftende

Op kl.06.30 efter en rolig nat efter morgenkaffen var det tid til at se nærmere på Norge så jeg roede over til en lille hyggelig havn og gik en tur lidt ind i landet eller nærmere op i landet for det gik stejlt opad alle steder tittede klipperne frem vandledninger lå oven på jorden for det var ikke muligtat grave dem ned,Telefonpælene var alle boltet til klipperne efter frokost roede jeg over til selveTromlingerne som er en lang ø hvor jeg tog et par billeder af vigen,så hen på eftermiddagen var det tid til at komme videre aff.kl.15.15 mod Tvedestrand men undervejs stoppede jeg ved en meget lille vig hvor jeg lige kunne skrue mig ind kastede ankeret kl.17.15 på 6 meter vand tæt op af en klippe så det blev en lille tur på 8,7 sm.der lå 3 Motorbåde som havde bundet sig til en lav klippe så de kunne hoppe i land,så jeg roede lige en omgang for at lodde vanddybden men der var ingen problemer,så i det store hele en flot første dag i Norge er gået godt.

 

Hestøya mandag d.4/7 skyfrit klart vindstille temp.14 gr.

Op kl.06.00 efter morgenkaffe var det tid til at se på øerne for det viste sig at være 2 øer Hestøya og Festøya som var forbundet med en bro men begge øerne var høje i forhold til deres størrelse ca.30-40 meter med mange forskellige træsorter som var hentet fra bla.Amerika alle var navngivet med et skilt som fortalte hvad det var for et træ,der var Toiletter på begge øer som jeg hurtigt døbte Bjergdas og das(var)das det viste sig senere at det var der ved næsten alle ankerpladser alle med Skraldestativer så efter at have studeret begge øer grundigt,tog jeg et billede af båden,aff.13.30 ank.Østerå kl.14.15 efter at have roet i land og set lidt på den lille havn,talte jeg med en på havnen som advarede mig mod at sejle til Tvedestrand fordi de var i gang med en større ombygning af havnen og de havde heller ingen dieseltank,så kl.18.00 sejlede jeg til Sagesund hvor jeg kastede anker kl.18.30 meget tæt på land men der var alligevel over 10 m.vand,roede ind til havnen hvor der var 2 Bencin tanke og 1 diesel så efter at have aftalt med kioskdamen kunne jeg komme ind næste morgen,så igen en god dag med mange oplevelser inden for et område på bare 5 sm.i snævert farvand.

 

Sagesund tirsdag d.5/7 skyfrit klart vindstille temp.ca 15 gr.

Op kl.06.00 til en stille og rolig morgen det er i dag Lenes fødselsdag så nu håber jeg der er en Telefonboks så jeg kan ringe hjem,men det finder jeg nok ud af når jeg kommer i havn de åbner først kl.09.00 efter kaffen halede jeg ankeret op med besvær det kniber lidt på de store dybder men efter at jeg fik strammet remmen går det bedre ankommet til havnen var kiosken åben så jeg tankede 130 L diesel til 6,90 kr.pr liter samt 2 Franskbrød pris 25 kr. per styk(totifem)men de havde

Ingen telefon så jeg måtte sende et brev i stedet.aff.kl.09.45 tilbage gennem sundet ved Tverdals ned og runde sydspidsen af Borøya og nordpå gennem sundet mellem Borøya og Sandøya som var en flot tur med høje klipper fra 67 til 55 m.og videre gennem det meget smalle Gjesøysskær og videre nø.over op langs øen Asker,en Sejlbåd der lå lidt foran forsvandt pludselig ind mellem klipperne så det måtte jeg se lidt nærmere på det viste sig at der var en meget smal rende som førte ind til en smal men meget flot ankerplads så kl.12.00 smed jeg ankeret tæt på øen Asker roede ind med en line som jeg lagde om et Grantræ så jeg kunne trække agterenden helt ind til klippen og hoppe i land, i løbet af eftermiddagen blev hele kanalen fyldt op mest med motorbåde de havde alle hækanker så de bandt stævnen direkte til klippen,jeg lå meget fint ca 10 meter fra et Bjergdas og Affaldsstativer,det var nu rigtigt blevet sommervejr med varme så korte bukser var rigeligt så igen en flot dag med mange flotte Bjerge og flotte malede huse alle hvide dagens dist.7,4 sm.

Asker onsdag d.6/7 skyfrit klart vind v-nv.3-5 temp.15 gr.

Op.kl.06.00 efter en rolig nat til en flot dag efter kaffen roede jeg over til den anden side af kanalen

Selvom øen var meget smal kom jeg alligevel op i næsten 20 meters højde hvor der var en flot udsigt over sundet helt ind til Løngør,efter frokost og en tur på Bjærgdas var det tid at komme lidt længere nordpå aff.kl.12.00 efter at have paseret det meget smalle sted lige syd for Lyngør kom jeg ind i selve Lyngør som var et langt smalt sund tæt pakket med huse og små broer på begge sider tog et billede da jeg var kommet halvvejs igennem og et af nogle høje klipper senere mødte jeg den originale Colin Archer RS 1 som jeg tog 1 billede af,pass.Østergabet kl.12.30 efter en lille kort tur ude i søen passerede jeg Stangholmgabet ca.13.30 som også var et meget smalt sted hvor man næsten skrabede siden op af Fyret men alligevel var der 30 m.vand ankom til Risør kl.14.00 men der var tæt pakket med både så jeg fortsatte,ville have været inde i Sandvikbukta men der var så dybt 30 m.tæt på land at det opgav jeg og sejlede ind i Kjødvika hvor jeg kastede anker kl.14.30 på 5 meters vand helt inde i læ af en meget høj klippe,også et meget flot sted med en lille havn om eftermiddagen roede jeg ind og kravlede med stort besvær op på klippen og tog et billede af den lille vig og båden,senere roede jeg om bag nogle lave øer og tog et billede af båden og klippen,så igen en meget flot dag med sol og næsten vindstille så nu kan man godt mærke at man har fået sol på kroppen dagens dist.10 s.

 

Kjødvika torsdag d.7/7 skyfrit klart vindstille temp.15 gr.

Op.kl.06.00 efter en stille og rolig nat efter kaffen aff.kl.06.40 passerede Grønholmgabet kl.7.30 efter en rolig tur ude i åben sø kun for motor ankom jeg til Stanggabet fyr kl.ca.9.30 og ankom til Bærøy hvor jeg smed ankeret ved Rydningen kl.10.35 efter 15 sm.og som sædvane i modstrøm

her til er jeg nået med de 200 L jeg havde med hjemmefra så det er godt gået med de forhold jeg har haft indtil nu,men jeg fortsætter nok senere på dagen pga. for mange Røvklappere som laver så meget sø så jeg ligger og ruller hele tiden,så efter frokost var jeg klar til at sejle videre nordpå aff.kl.13.00 kun for motor pass.Strømtangen fyr kl.13.30 og tog et billede af fyret,ude i søen var der stadig meget modstrøm så jeg besluttede at sejle inden om Jomfruland hvor der var knap så kraftig strøm ank til en lille havn i Løkstad bukta hvor jeg kastede anker kl.14.50 tæt havnen,igen en lille tur på 7,4 sm.hen på eftermiddagen roede jeg ind til den lille havn hvor jeg talte med en sommerhusejer som fortalte at der var en Færgehavn og campingplads 2-3 km.herfra så det gik jeg over for at se lidt på,undervejs så jeg flere ny sommerhuse under opførelse nede ved Camping Pladsen som var ret stor var der også en lille Købmandshandel,også denne ø bestod af store hånd-sten,lang og meget smal med meget få klipper og ikke ret høj,resten af dagen gik med solbadning så igen en meget flot dag især solnedgangen var rigtig flot dagens dist.22,4 sm.

 

Løksta bukta(Jomfruland) fredag d.8/7 skyfrit klart svag vind temp.16 grader

Op kl.06.30 efter en rolig nat efter kaffen fortsatte jeg kl.07.30 mod Nevlung kun for motor og som sædvanlig med modstrøm men for en gang skyld var den ikke ret kraftig så det gik rimeligt fremover gennem Jomfrulandsrenna forbi Stråholmen passerede Danmarksbåen,gad vide om den har noget med Henning og Nora at gøre så jeg passerede den i sikker afstand,så efter en stille og rolig tur ankom jeg til Nevlungen red kl.10.30 så det var en lille kort tur,roede ind til havnen for at se hvad olien kostede her men det var flere år siden de havde haft en dieseltank så det måtte jeg vente med at købe i en anden havn,men da der også her var en livlig trafik af røvklappere halede jeg ankeret kl.12.30 efter en lille tur ville jeg være sejlet ind i Hummerbakkfjorden men da jeg så at der inde i bunden lå en Campingplads med masser af Speedbåde opgav jeg og ankrede i stedet op i Ødegårdsbukta kl.15.10 hvor der også lå en større havn som var bygget rundt om nogle lave klipper ude i vandet,det så ud som om at den hørte under Larvik,men ellers et flot område som blev Video

Overvåget så de har sikkert også problemer med nogle langfingrede,efter aftensmad kom der en kajakroer ud til båden han havde set jeg kom fra Danmark det viste sig at han var fra Møn og var på ferie hos sine Bedsteforældre som var fra Norge og havde sommerhus tæt på havnen.så igen en god dag med nogle korte ture,fik lige nået at vaske noget undertøj og 2 trøjer god nat.

 

Ødegården v.Larvik Lørdag d.9/7  let skyet klart vind sv.3-5

Op kl.06.00 efter en rolig nat efter kaffen roede jeg ind til en af broerne hvor jeg fik skyllet vasketøjet fra i går,for at spare lidt på vandet kl.08,00 sejlede jeg videre for motor ankom til Ula

Kl.09.30 hvor jeg lagde til ved en bro med en dieseltank men den åbnede først kl.11 så igen måtte jeg vente med at tanke men der var da en telefonboks,men da jeg åbnede døren hængte der kun ledningerne,så jeg sejlede ud og kastede anker i vigen hvor jeg roede ind til land og klatrede op på en høj klippe(uden livline) hvorfra jeg tog 2 billeder i 40 meters højde af vigen med omgivelser som var meget flotte,tilbage på stranden gik jeg en tur i vandet som var lidt koldt,efter frokost gik det videre mod Tjøme aff.kl 12.15 for sejl og motor stoppede motoren 12.30 pass.Hellebrottet 13.00 stadig for sejl forbi Svartebåen en modbydelig lille klippe med 1,8 meters langt ude i åbent vand som jeg kun opdagede fordi strømmen løb hen over den,senere kom jeg til Nylandsbåen igen et lusket lille skær med 40 meter vand omkring pass.Dirhue kl.14.45 fortsatte ad sundet ved Tjøme som også var en meget flot tur mange steder var det ikke mere end 100 til 150 meter bredt pass.nord om Rødnæstangen og ind gennem det smalle sund nord for Tjøme men nu var vinden så svag et jeg måtte bjærge sejlene ved broen og starte motoren men her var også en meget livlig trafik af sejl og motorbåde så igen efter en flot tur i meget flot vejr ankom jeg kl.17.00 til øen Årøy og kastede anker tæt på land,efter aftensmad roede jeg ud med Rødspættegarnet for at se om der er fisk i Norge,men også her var det en plage med store Motorbåde men de var heldigvis længere ude,så igen er en flot dag til ende med både vind til sejlene og sol til mig så nu må jeg se hvad morgendagen bringer.

 

Årøy Søndag d.10/7 skyfrit klart vind svag temp.14 gader

Op kl.06.00 til en flot morgen efter kaffen var det tid til at få halet garnene fangst 4 Skrubber som

Så noget magre ud men slagtet blev de,så der kunne vel blive en middag ud af dem,efter frokost var det tid til opbrud så aff.kl.12.20 mod nord for motor og storsejl op mellem mange små øer forbi Va

Nordre Årøy og Kj langs med Hvaløy (41 m.høj) paserede tæt på fyret og videre gennem Espelund

Og drejede af og gik syd om Tørfest og styrede Ø-til NØ ud i Oslofjorden med kurs mod øgruppen Sletter på Svenskesiden men da jeg kom tættere på viste det sig at være Fuglebeskyttelses område

Så jeg gik inden om Eldøya hvor jeg ankrede op i nord enden kl.15.30 tæt på land efter en stille og rolig tur,stedet var tilsyneladende et yndet sted for sejl og motorbåde på grund af en fin badestrand så jeg så mig nødsaget til at tage en (lille) svømmetur,til aftensmad blev jeg nød til at spise alle fiskene for at blive mæt det var jo ikke Onsevig Skrubber,efter maden roede jeg over til en lang lav ø hvor der var et meget smalt sund i mellem men alligevel med 4 meter vand så der kunne jeg sagtens gå igennem hvis det var nødvendigt men det får vente til i morgen,så igen igen en flot og solrig dag mellem mange øer og lumske skær er gået godt. Dagens dist.13 sømil.

 

Eldøya mandag d 11/7 let skyet klart vind skiftende 3-5 sek.

Op kl.06.45 efter en stille nat nød morgenkaffen i morgen sol senere roede jeg ind til øen som ikke var ret stor ca.1+1,5 km.med Vardebjerget som højeste punkt 22 m.efter frokost aff.kl.12.30 kun for motor pass.inden om Revlingen kl.13.30 en meget lille ø men alligevel 21 m som det højeste ankom til Moss kl.14.00 og lagde til ved Kanalbroen da jeg skulle have vekslet nogle danske penge til norsk måtte jeg en tur op i byen som var større end jeg havde regnet med men efter et kvarters tid fandt jeg en Nordea bank og vekslede til 1500 Norske gebyr 35 kr.vel tilbage på båden ville jeg have været gennem kanalen ved Jeløya men de ville ikke åbne Broen,der var i mellemtiden blevet så meget medstrøm 2,5 knob så jeg ikke kunne vende men måtte bakke hele vejen ud,men vel ude satte jeg kurs syd om Jeløya kl.15.15 for motor senere kl.15.45 kun for sejl pass.Gullholmen fyr kl.16.25 hvor jeg tog et billede af øen med fyr fortsatte langs vestsiden af Jeløya og nord om øen Bevøya og om på østsiden hvor jeg kastede anker meget tæt på land kl.18.15 efter en rolig tur mest for sejl dagens dist.16,4 sm.Bevøya er også en lille ø 1+1 km.højeste punkt 54 m.så igen en flot dag med masser af sol og let vind,så i morgen går jeg ind i det smalleste sted i Oslofjorden hvor de højeste bjerge er lige unde 300 m.jeg måtte lige korte ankerlinen lidt til natten der var kun 1m.til klippen og sådan en slår rimeligt hårdt.

 

Bevøya Tirsdag d.12/7 lette morgenskyer klart vind omkring SV.temp.ca.14 gr.

Op kl.06.15 i rolige omgivelser meget meget tæt på klippen men jeg har ikke haft problemer med ankeret det skal nok holde,efter kaffen roede jeg lidt rundt og så på omgivelserne så kl.08.40 lettede jeg anker og gik ret nord for sejl og motor stoppede motoren kl.09.15 og fortsatte for sejl op gennem Oslo fjorden en flot tur med høje stejle bjerge på begge sider pass.Drøbak havn kl.12.00 og nord om 2 små øer som var militær område og syd på gennem det smalle sund ved Håøya og videre vest over og ind i naturhavnen Sandspollen hvor jeg ankrede op tæt på land kl.12.45 dist.12 sm.Hen på eftermiddagen stod der en frisk vind fra sv.som dog ikke gav nogen sø,tog 1 Billede fra Sandspollen om eftermiddagen roede jeg ind til en lille løbebro hvor der lå 5 Norske og 1 Dansk Xer med hækanker,Gik op gennem skoven til det højeste punkt 175 m.hvor jeg tog 1 billede ud over Oslo fjorden som var meget flot her oppe fra derfra gik jeg videre forbi Ødegården og tilbage ad landevejen,en lang men flot tur på ca.6 km.aftensmad Forloren Skildpadde med tilbehør,igen en flot dag er ved at være til ende sidst på aftenen lagde vinden sig som den altid gør heroppe.

 

Sandspollen Onsdag d.13/7 skyfrit klart vind 0-2 sek.temp.20 grader

Op kl.06.30 efter en rolig nat til en igen flot morgen og dag efter kaffen gik det videre mod Oslo aff.kl.08.30 startede for motor ankom til Nærnæs kl.10.00 men de havde ingen Dieseltank så jeg forsatte,satte Genoaen 10.30 pass.Gåsøya kl.11.15 og gik ind i Lysakerfjorden og videre ind i Bestumkilen en af mange Lystbådehavne i Oslo her var der endelig en dieseltank hvor jeg tankede 92 l.diesel til 7.20 pr liter forsatte videre syd om halvøen Bygdøy og ind til Oslo centrum tog et billede af det flotte Fyr lige inden havnen hvor jeg lagde til ved Fiskeauktionen,men det var ikke noget godt sted at ligge så jeg skyndte mig op i byen for at finde en Bagerforretning men først oppe i Gågaden fandt jeg en i et storcenter hvor jeg købte to Franskbrød pris 50.00 kr.men som Pigen sagde at de jo også var købt på Carl Johan,hvad jeg ved nu er at Carl Johan ikke kan bage Franskbrød,tilbage efter lang tids søgen fandt jeg båden fordi det en basin ligner det andet,efter en hurtig kop kaffe gik det videre mod Hovedøya men der var ikke til at ankre så videre forbi Bleikøya og ned mod Langøya men også her var der ikke til at ankre pgå.motorbåde(røvklappere) så det opgav jeg og gik vestover forbi Næsodden og over mod Brønnøya hvor jeg kastede anker i bugten kl.16.45 hvor der var godt læ af øen Langåra efter aftensmad roede jeg over til Langåra hvor der var 2 toiletter(dasser om aftenen lagde vinden sig som sædvanlig,men også her var det en plage med motorbåde indtil  Søpolitiet pludselig dukkede op det gav lidt ro i vandet så alle nød aftenen i ro,så en lang og begivenhedsrig Oslo dag er ved at slutte dagens dist.24,9 sm.

 

Brønnøya Torsdag d.14/7 let skyet klart vind 0-2 sek.temp.15 gr.

Op kl.06 45 til en forhåbentlig flot dag efter den sædvanlige morgenkomplet var det tid til at komme videre aff.08.30 for sejl og motor 08.45 kun for sejl denne gang sejlede jeg langs øst siden af Oslofjorden inden om 3 småøer og gennem østerrenden ved Håøya og gennem Drøbaksundet og ind til Drøbak hvor jeg lagde til ved en bro syd for havnen kl.13.00,jeg gik op i byen for at finde et Posthus fordi jeg skulle have postet 2 breve 1 til Lene og 1 til Anne så efter at spurgt nogle folk fandt jeg det højt oppe i byen hvor jeg kom af med dem,byen var en rigtig turistby med stejle gader og et torv hvor der var Markedsdag en meget flot by fik også købt lidt ind i et Supermarked,tilbage på båden kunne jeg se at jeg  lå på en turistfærgeplads så kl.13.45 gik det videre mod syd nu var det begyndt at friske op fra sv.som altid kommer om eftermiddagen så jeg vendte rundt og gik ind i Hallangspollen en lang smal fjord hvor jeg kastede anker kl.14.45 bagved en lille ø hvor vand dybden gik stejlt op fra 27 til ca.4 m.der lå flere kuttere for anker,en Dansker der også havde opgivet gik længere ind fjorden og forvandt pludselig mellem to klipper senere kom det en stor Turistbåd som gik samme vej det viste sig at fjorden gik meget længere ind men da jeg lå godt i læ blev jeg hvor jeg var,så de 16 sm.var passende i det flotte vejr og jeg viste at vinden lagde sig til natten dagen slut.

 

Hallangspollen Fredag d.15/7 let skyet klart vind sv.4 sek.temp.14 gr.

Op kl.06.00 efter hurtig morgenkaffe aff.kl.06.30 mod syd kun for motor efter en igen flot tur ned gennem det lange smalle sted på Oslofjorden ankom jeg efter to timer og et kvarter til nord enden af Jeløya hvor jeg smed ankeret 08.45 senere kom det 3 ombyggede Norske kuttere som smed anker og løb stævnen helt ind til en klippe så de kunne hoppe lige ind på land,det var 4 gang vi mødtes efter at have sejlet lidt rundt og set på omgivelserne var det tid til frokost,så kl.13.15 gik jeg over på den anden side af fjorde mod Horten hvor jeg gik ind i en stor indsø nord for byen hvor jeg ankrede op i Sælavika kl.15.05 tæt på en stor privat havn,det var begyndt at småregne lidt med lidt opklaring ind imellem så resten af dagen gik med lidt klatvask så en lidt blandet men alligevel en god dag.

 

Sælavika(Horten) Lørdag d.16/7 let skyet klart vind nv.2-5 sek.temp.14 grader

Op kl.07.45 i dag er der dømt fridag så efter morgenkaffen roede jeg ind til havnen og gik en tur ind til Horten som var en stor by med færgehavn til Moss men også med en stor lystbådehavn,oppe på torvet fandt jeg endelig en Telefonboks som virkede og ringede hjem til Lene for at høre om der var sket noget derhjemme men alt var som det skulle være bortset fra Vindruerne var ved at dø af tørst men det er den risiko man må tage med ellers intet nyt,jeg fandt også et supermarked hvor jeg købte lidt småting,resten af dagen gik med lidt små reparationer bla.at få halet faldet ned fra mesanen som røg til tops da det smuttede fra mig nede ved Samsø,om eftermiddagen kom der lidt byger med let regn,,aftensmad Minestrone special med Brakwurst og mejs så en lidt blandet dag er ved at tage sin slutning i sikre omgivelserne.

 

Sælavika(Horten) Søndag d.17/7 let skyet klart vind N 5-7 temp.14 grader

Op kl.07.15  til en god dag med fin vind sydover efter kaffen aff.08.00 for sejl og motor men efter et kvarter kun for fulde sejl også med mesan i meget fint sejlvejr og flot solskind,pass.Slagentangen 10.45 startede motoren 12.30 fordi jeg var kommet ind i et område med mange Motorbåde ankom til Husøy kl.13.15 og ankrede op inde under land dagens dist.15 sm.efter kaffen roede jeg ind til øen som lå ved indsejlingen til Tønsberg,øen var tæt bebygget med meget flotte huse og en af de meget få Kirker jeg så,så jeg tog et billede af den og et af nogle flotte huse øen var ca.2+1 km.stor og var forbundet med en dæmning til en større ø Føynland,tilbage ombord spiste jeg aftensmad andendags Minestrone special med Brakwurst,en meget flot dag er til ende og første rigtige dag med fuld sejlføring er gået godt.

 

Husøy Mandag d.18/7 skyfrit klart vind 0-3 sek.temp 16 grader

Op kl.06.45 efter en rolig nat til en flot morgen efter kaffen aff.kl.06.45 kurs sydlig for motor fordi vinden var imod,havde en flot tur ned mellem alle øerne til det smalle sund nord for Tjøme tog et billede af Broen denne gang gik jeg nord om Veierland og ned gennem sundet,her prøvede jeg om jeg kunne pilke en Torsk men der var ikke meget liv dernede,så jeg fortsatte ned forbi Årø til øen Lindhln hvor jeg ankrede kl.10.45 tæt på klipperne,der lå allerede flere større både,spiste det sidste Mimestrone om eftermiddagen roede jeg over til en lille klippeø hvor jeg tog et billede af båden senere roede jeg over til den store ø hvor jeg gik en tur rundt på øen som var noget større end jeg havde regnet med største højde 30 meter tog 1 billede over mod alle de andre småøer og 1 på vej til toppen hvor der var et flot udsyn over alle de andre småøer,om aftenen var der en meget flot solnedgang så selvom turen i dag kun var for motor var det igen en rigtig god dag,mellem mange flotte øer og skær,dagens dist 12 sømil.

 

Lindhln Søndag d.19/7 skyet klart byger vind V-SV.3-5 sek temp.14 gr.

Op kl.06.30 i stille og rolige omgivelser,til morgenkaffen en lille kort byge men ellers godt vejr

Aff.kl.07.30 mod syd for motor ned forbi Tønsberg lønne Varde og forbi Hellebrottet og mod vest ankom kl.09.30 til Ula og kastede anker for at se lidt på vejret og høre den sidste vejrmelding for området men da vinden var gået om i sv.hvilket gav en dum sø så efter frokost aff.12.15 det var også begyndt at småregne,ankom til Havneholmen som lå ved indsejlingen til Viksfjorden kl.13.20 hvor jeg kastede anker inde på 3 meter vand hvor der var fint at ligge omme bag klipperne,om eftermiddagen roede jeg ind til en fin badestrand hvor der også var en vandhane så jeg kunne få skyllet det sidste vasketøj,sidst på dagen begyndte det at regne og når det regner så er det i spande ca.30 mm.på 1 time,om aftenen lå vi 7 både for natten,aftenen blev holdt ombord en halvskidt dag er forbi dagens dist.12,6 sømil.

 

Havneholmen(Viksfjorden)Onsdag d.20/7 let skyet klart vind V-sv 5-7 sek.temp.13 gr.

Op kl.06.45 efter en nat med byger til en let skyet dag,efter kaffen aff.kl.08.05 kun for motor klar af  klipperne kom jeg ud i åbent hav med noget rigtig rulle sø over Larvik fjorden,men da det var en kort tur over til Stavern var det til at overse ank.til Stavern red kl.08.45 ankrede i læ af Staverns øya hvor der allerede lå mange både for anker eller fortøjret til klipperne,om eftermiddagen roede jeg ind til havnen og gik en tur rundt i byen der var ret stor med meget stor lystbåde havn,senere roede jeg over til en stor klippe hvor jeg tog et billede af Stavern og Lystbådehavn,i baggrunden kan man lige skimte Larvik,efter at have hørt vejrmeldingen der sagde nordlig vind som godt kunne give lidt sø der hvor jeg lå,så jeg halede ankeret og sejlede om på den anden side og ind i Kruttårns bukta der var jeg i læ for nordlige vinde,så i det store hele igen en flot dag dagens dist.3,5 sm.

 

Kruttårns bukta(Stavern) Torsdag d.21/7 skyet klart vind Nø 3-5 sek.temp.16 gr.

Op kl.06.00 til en skyet dag med let vind,efter kaffen aff.kl.06.45 for motor og sejl klar af Staverns odden stoppede jeg motoren kl.07.15 fordi vinden var gunstig pass.Herregårdsbåen og gik inden om Tvistein fyr og forbi Nevlunghavn og over Langesundbukta nord om Ranhausen og ned forbi Vittenskjul fyr ville have ankret nede ved Eksefjorden men der lå så mange Kabler så det opgav jeg og gik over mod Jomfruland hvor jeg kastede anker kl.12.45 ud for Hovedgården hvor der var en lille Havn som jeg tog 1 billede af med fyret i baggrunden,på vejen ind passerede jeg nogle små klippeøer hvor Ekkoloddet viste et der stod nogle fisk så efter kaffen roede jeg derud for at fange et par fisk og fangede da også 3 stegetorsk,om aftenen var der igen en meget flot solnedgang,så i alt igen en god dag er til ende dagens dist.ca.18 sm.

 

Hovedgård(Jomfruland) Fredag d.22/7 let skyet klart vind Nø 3-5 temp.16 gr.

Op kl.07.00 til en forhåbentlig god dag så under morgenkaffen studerede jeg Søkortet for at se hvad der var af muligheder,så jeg besluttede at fortsætte sydpå,aff.kl.08.20 for sejl og motor,efter en stille og rolig tur passerede jeg det meget smalle Grønholmgab fyr kl.12.45 og gik ind gennem Østerfjord Og videre ind i Nordfjorden men da jeg kunne se at jeg ikke kunne komme igennem vendte jeg om og gik ind bag en lille ø ½ sm nord for Risør hvor jeg gik igennem Finnøysund igen et meget smalt sted hvor jeg var lige ved at tage bunden men jeg slap lige igennem og ankrede op på sydsiden kl.14.00 i en lille vig hvor jeg kunne trække agterenden ind til klippen,til aftensmad stegte jeg de TorskFiletter som jeg fangede i går,igen en god og flot dag er til ende med 16 sømil bag gennem nogle meget smalle passager.

 

Finnøya Lørdag d.23/7 let skyet klart vind S-Sv 3-5 temp.14 gr.

Op kl.06.30 til en rolig dag med sol til morgenkaffen aff.kl.08.00 kun for motor efter et kvarter rundede jeg Risør da det var fint vejr vedtog jeg at sejle en tur ind i Sandnesfjorden hvor jeg gik forbi en masse flotte småøer og endte med at sejle ind i Åmlandskilen hvor jeg ankrede kl.09.15 så det var en kort tur på 5 sm.roede ind og gik en tur rundt i området som var omgivet af høje bjerge med skov,efter frokost halede jeg ankeret kl.12,30 denne gang tog jeg sydsiden ud af fjorden og gik gennem sundet ved Lille og Store Furuøya og ud forbi Svartskjærbåen og sydvest over ude i søen og ind gennem Østregabet efter at have passeret Gåshln drejede jeg sv over og gik ind gennem det smalle sund mellem Steinsøya og Odden det var som at sejle inde på Strøget her var der virkelig gang i noget efter 10 minutter var jeg inde ved Lyngør og her var der tilsyneladende havnefest for det var et sand virvar af sejl og motorbåde,så jeg gik sydover og ned gennem det smalle meget smalle Håkesund som på det smalleste sted kun var 8 meter bredt også her var der tæt trafik men da jeg havde været her før var jeg stedkendt så jeg fortsatte ind i kilen ved Asker hvor jeg ankrede op

Kl.14.35 inde langs med øen og bandt mig fast til 2 Grantræer,igen en lille tur på 8,6 sm.der lå allerede ca.20 både da jeg kom bla.2 Danske,vejret var igen blevet rigtig flot så alle lå og tog solbad rundt om på bådene og klipperne eller gik i vandet,så igen en flot dag mellem flotte små klippeøer.

 

Asker(Løngør) Søndag d.24/7 let skyet klart vind Nø.5-8 temp.12 gr.

Op kl.06.30 efter en igen rolig nat efter morgenkaffen,var jeg lige en tur på bjergdassat,kl.09.00 halede jeg alle landfortøjningerne hjem og tog ankeret for at sejle mod Sagesund vel ude af det smalle løb gik jeg nord om Pærerne,2 små lumske klippeøer som lå lige i vandskorpen,og videre sydvest over forbi øen Lyktene og ned gennem det smalle løb ved Gjesøyskjær Iso.og videre gennem sundet ved Sandøya og rundt om Måkeodden og nordvest på op gennem Oksefjorden til Sagesund hvor jeg kastede anker tæt på havnen så jeg var klar når Kiosken åbned mandag,

men sådan skulle det ikke gå fordi ankeret havde fået fat i et eller andet så jeg måtte en tur i Gummibåden fordi ankerbøjen ikke kunne nå op den manglede 1 meter så jeg måtte have armen ned så jeg lige kunne sætte en længere line i så jeg kunne bakke ankeret fri,så nu havde jeg fået nok af den ankerplads så jeg gik over til Hestøya hvor jeg ankrede op kl.14.00 og bandt agterenden til 2 træerså jeg kunne gå lige i land,her havde jeg også været før men det var omme på sydsiden,men da jeg skulle over til Sagesund mandag morgen og tanke olie var der ingen grund til at sejle så langt væk,efter aftensmad roede jeg over Furesund og gik ind til Sagesund for at se hvornår Kiosken åbnede ellers gik jeg en tur rundt på øen og fik set jeg ikke så første gang jeg var her,igen en flot dag er ved at være ovre dagens dist.8,3 sømil.

 

Hestøya Mndag d.25/7 skyet klart vind 0-3 sek.temp.12 grader

Op kl.06.00 efter en nogenlunde rolig aften og morgen jeg var jo kommet ind i et koncentræret Røvklapper område og de har kun en indstilling på gashåndtaget og det er i bund,men både agter fortøjningerne og Dækkene havde da holdt,så efter kaffen aff.kl.08.oo ank.Sagesund havn kl.08.15

Hvor jeg tankede 128 L diesel til 7,40 pr.liter så det var steget noget siden sidst,købte også et Franskbrød til 25 kr.aff.kl.09.45 for motor gik ned mellem øerne Tverrdalsøya og Borøua og rundt om Skjeggestøhl fyr og sydpå mellem alle småøerne ud for Flostaøya og ned til Kjørvika bukta som ligger ved indsejlingen til Tromøy sundet,hvor jeg ankrede og bagved Gåshln kl.11.30 efter en kort tur på 6,6 sm.efter frokost roede jeg ind til Tromøy hvor jeg med stort besvær kravlede op på QW som var det højeste punkt tæt på vigen 49 meter hvor jeg tog et billede ud over vigen med båden i baggrunden,senere roede jeg ud og satte garn ude i sundet det kunne jo være der var en fisk,om aftenen roede jeg helt ind i bunden af vigen og under broen til en lille naturhavn,dog kun for små joller,også her var der en flot natur med stejle klipper,igen en flot dag med høj himmel som man kan se på billedet,så efter aften Teen var det tid til at gå til køjs efter en begivenhedsrig dag.

 

Kjørvika Tirsdag d.26/7 skyfrit klart vind N 3-5 sek.temp.14 gr.

Op kl.06.45 efter morgenkaffe var det tid til at ro ud og hente Garnene som havde fanget 2 flotte Rødspætter så var den middag reddet,aff.kl 07.15 satte stor og genoa uden motor gik det stille og roligt ned gennem Tromøy sundet,igen en meget flot tur med bjerge på op til 84 meters højde ved siderne pass.Tromøy broen kl.10.00 ank.Arendal 10.30 og lagde til ved en af kajerne,og gik i byen hvor jeg fandt en Rema 1000 hvor jeg brugte de sidste Norske penge jeg havde købte bla.1 brød til 7 kr.så man kan godt handle billigt ind når man kommer de rigtige steder,aff.kl,11.00 på vej ud af Galtesundet blev jeg passeret af en masse ens sejlbåde som skulle ud i søen til kapsejlads,da det var sidste dag i Norge ankrede jeg op helt ude bagved Merdø kl.11.50 øen ligger helt ud til Skagerak

Merdø er en rigtig turist ø med fast rutefart ind til Tromøy og en masse anker liggere,om eftermiddagen roede jeg ind til øen og sneg mig til at gå i vandet(det var ski koldt)efter kaffen gik jeg en tur rundt på øen,ude i søen var der kapsejlads med ca.30 ens sejlbåde der var også en dansk med,men ellers en rigtig flot ø med en masse små stier så man kunne komme rundt over alt,sidst på dagen kom der en lille hurtig byge så alle badegæsterne fik travlt med at pakke sammen,men efter en halv time skinnede solen igen,så igen en flot dag er gået i Norge så i morgen venter det store hug

Over Skagerak hvis vejret tillader det,så god nat til Norge og tak for 26 pragtfulde dage.

Ferien med Sussi 2005  fra Onsdag d.27/7 skyfrit klart vind  nv 3—5 temp.14 gr.

Merdøy op kl.06.45 efter en rolig nat.efter at have hørt vejrmældingen  som lovede Vind fra sv.10—13 sek.besluttede jeg at afsejle mod Skagen da det var en gunstig vind,aff.kl 10.15 for sejl og motor det første stykke fordi Baterierne var kørt for langt ned,og vinden var meget svag de første 2 timer med nogle lange dønninger først 10 sm.fra land kom der vind så jeg stoppede motoren farten for sejl var nu oppe på 5-6 kn.vinden var nu kommet op på mellem 10 og 13 sek.så nu var der rigtig kommet skub i kassen farten var nu oppe på 8 til 9 knob med nogle meget høje bølger som

Som satte yderligere fart på,den loggede nu både 11-12 knob med en topfart på 13 kn.Så nu blev psyken virkelig testet,der var ingen vej tilbage kun at stramme ballerne og holde fast,så med storsejl genoa og mesan oppe gik det østover for fuld fart,så Kl.20.15 passerede jeg Skagen fyr vest efter 10 timer og 70  sm.jeg nåede lige at bjærgeGenoaen inden jeg rundede revet,folk der har rundet grenen med så megen vind ved at der rigeligt at gøre med at styre og holde sig fast pga.strøm og sø ,så efter at jeg var kommet rundt og ind i læ på østsiden fik jeg bjærget de sidste sejl ankrede jeg op i læ af Skagens havn kl.22.00 efter 76 sm.efter at have surret alle sejl forsvarligt og lavet et tjæk af maskine og eventuel indkommet vand for og bag som så rimeligt ud efterf orholdene,var det blevet tid til et par stykker brød,så kl.23.00 gik en træt gammel mand til Køjs i styrehuset.   ps.en tur jeg godt ville have undværet .

 

Skagen Torsdag d.28/7 let skyet klart vind sv.3—5 sek.temp 12 gr.

Op.kl.05.15 efter en lidt urolig nat,det er jo ikke meningen at jeg skal sove hele ferien væk,efter hurtig morgenkaffe afsejlede jeg kl.06.20 mod Læsø kun for motor efter en begivenhedsløs tur ankom jeg til Læsø kl.12.15 og kastede anker uden for havnen efter frokost var det tid til en slapper i et par timer pga de foregående dages ræs.Til aften roede jeg ind til havnen ringede hjen for at få en tilstands raport fra Onsevig alt var tilsyneladende vel,gik i den lokale Brugs og købte lidt småting,resten af dagen gik stille og roligt uden de store begivenheder så en rimelig dag er gået godt.

 

Læsø Fredag d.29/7 skyet let diset vind NØ 3—5 temp.12 gr.

Op kl.07.00 efter en rolig nat efter morgenkaffe roede jeg ind og købte et rugbrød og 3 rundstykker efter formiddags kaffe fik jeg bakset Cykelen ned i Gummibåden og roede ind til stranden,vejret var nu klaret op med sol og lidt varmere vejr,så jeg kørte en tur rundt for at se lidt på øen,ville have været nede ved Saltminerne men dem fandt jeg ikke selvom jeg fik et kort på Turistkontoret men det var også meget mangelfuldt der var så mange sideveje der ikke stod på kortet,men jeg endte da nede i Østerby så

noget kom jeg da omkring det er for resten en meget flot ø når man

kommer ud i alle krogene turen endte da også med 45 km.så det var da umagen værd,vel ombord igen med Cykel var det tid til forsinkefrokost

det var nu begyndt at friske op fra NØ.så efter at have hørt vejrmælding besluttede jeg at sejle mod Egense i Limfjorden for sejl og motor men det tog længere tid end jeg havde regnet med pga.modstrøm,så efter 6 timers sejlads ankrene jeg op uden for Egense kl.01.00 og gik Hurtig til køjs.

 

Egense Lørdag d.30/7 tåget vind NØ 3—5 temp 10 gr

Op.kl.07.00 efter en rolig nat til en meget tåget morgen som dog klarede lidt op ind I mellem ved middagstid begyndte det at regne med diset vejr blev liggende resten af dagen da det ikke var vejr til at sejle videre så det blev en afslappet dag men jeg fik dog vasket og barberet mig,resten er ikke noget at skrive hjem om så det var alt.

 

Egense Søndag d.31/7 skyet klart vind SV.3—5 temp.12 gr.

Op kl.06.15 efter en rolig nat efter morgenkaffen besluttede jeg at tage sjancen og sejle mod Grenå aff.kl.06.50 startede for fulde sejl og motor ville have styret 150 gr.men efter 2 timer kunne jeg se at det ikke kunne lade sig gøre pga. 1 knob modstrøm Og vinden gik over i syd,så jeg tog en rask beslutning og gik ind i Mariager Fjord hvor jeg ankrede op ved Als odde kl.12.45 i frisk vind og sol,så jeg skyndte mig at hænge alt sengetøjet til tørre og udluftning efter en lidt fugtig  periode,så det hjalp lidt at få luftet ud over alt.Mariager fjord har en meget smal indsejling som sås tydeligt på strømmen som i perioder nemt kom op på 3-4 knob men glæden over det fine vejr varede ikke ret længe førend det trak op til regn med korte ophold resten så resten af dagen blev jeg om bord så en lidt skidt dag er forbi.

 

Als odde Mandag d 1/8 skyet med regn vind N 5—8 temp 13 gr.

Op kl.06.15 efter en rolig men meget våd nat og morgen så nu kan det kun blive tørvejr så nu er der noget positivt at se frem til i løbet af dagen,så nu venter jeg kun på en lejlighed til at komme til Grenå da det så ud til at blive nogenlunde vejr startede jeg kl.08.20 mod Grenå i starten stod der en modbydelig sø af nogle lange dønninger fra nordøst og vinden var vestlig,men endelig så det ud til at strømmen var med så det gik rimelig hurtigt der ned af så jeg ankrede op i læ af den nye havn kl.14.15, efter at have fået Te roede jeg ind til land og gik op til byen som viste sig at blive noget af en fodtur ca.5 km.men jeg skulle have noget brød,så da jeg kom tilbage til gummibåden var jeg blevet noget svedt så jeg gik en tur i vandet men det var ski koldt,senere friskede det lidt op med let regn,så i det store hele en rimelig god dag er til ende.

 

Grenå red Tirsdag d.2/8 skyet klart vind V –SV.3—5  temp. 13 gr.

Op kl.06.00 efter en meget rolig nat efter morgenkaffe studerede jeg vejret og ventede på syd gående strøm,efter et stykke tid kunne jeg godt se at det ikke blev i dag så jeg spiste varm middag så jeg sejlede kl.12.00 kun for motor da vinden var for spids så efter en træls tur i modstrøm ankom jeg til Langør kl.19.00 og kastede anker i mellem alle de andre 14 stk så nu må jeg se hvad morgendagen byder på,både kapitalen og olien er ved at slippe op så nu kører jeg udelukkende på rutinen,så morgenkaffen består af 1 kop kaffe og 2 skefulde Ymerdrys aftenen blev nydt i rolige omgivelser så på trods af modstrøm en rimelig god dag.

 

Langør Onsdag d.3/8 let skyet klart vind S-SV 3—5  temp.14 gr.

Op kl.06.15 efter en rolig nat efter morgenkaffe roede jeg ind til land for at få et bad men jeg havde ingen Poletter,vejret var nu klaret op med sol så nu venter jeg kun på Vejrmeldingen fordi sydlig vind er meget dårlig når man skal sydover så jeg smed cyklen ned i gummibåden og  roede ind til stranden og cyklede nordpå over Mårup—Nordby og helt ud til Issehoved en lille tur med nogle stejle bakker så jeg rigtig fik strakt benene så de 20 km. Passede meget godt stoppede ved havnekiosken og købte en pose Kaffe og et franskbrød til rene Norges priser men alle bønnerne var brugt op,så jeg bliver liggende resten af dagen,og afventer vestlige vinde så i det store hele igen en god dag er ved at være slut  ps. Har lige vasket en trøje og Joggingbukser.

 

Langør Torsdag d.4/8 skyfrit klart vind V—SV.3—6 temp 15 gr.

Op kl.06.15 efter igen en rolig nat,efter morgenkaffen tog jeg en rask beslutning og lettede anker for at sejle mod Onsevig  for sejl og motor jeg satsede på at nå hjem inden aften,i starten gik det da også rimeligt derned af med 5-6 knob klar af Samsø friskede vinden så jeg satte mesanen og det gav igen lidt mere fart så hele vejen ned til Storebæltsbroen lå farten omkring 7 kn.lige efter broen kom der nogle kraftige regnbyger med kraftige vindstød som virkelig satte skub i kassen jeg var nu oppe på både 8 og 9 knob ind imellem flovede den lidt af men holdt sig rimelig kraftigt resten af vejen med op til 13 til 15 sek.så jeg kom hurtigere hjem end jeg havde regnet med ankom til Onsevig kl.18.00 så det var hurtigt dist.63 sm.fik hurtigt bjærget Sejlene og surret det hele forsvarligt.så her slutter ferien med Sussi 2005 hvor den startede en af de længste og mest begivenhedsrige ture en lang 903 sm.rig på oplevelser og indtryk fra Norge som jeg varmt kan anbefale,men sæt( mindst 5 uger)af til turen.

                                                       

                        Slut på Norgesturen med Sussi 2005.

 

 

 

Molich X meter mesterskabet 2007 af Mogens Kopytko

Når jeg sådan en blæsende efterårsaften sidder og skal skrive en beretning, til Flyvefisken, om vores Molich X- meteren Mesterskabs stævne i Svendborg, kan jeg ikke lade være med at få et lille smil på læben og lidt gåsehud på armene, og det er altså ikke fordi det trækker ind af vinduet eller fordi tv’et kører en åndssvag Harry og Bendsen DSB reklame i baggrunden, men fordi det hele kommer igen, ned i den mindste detalje, ja og så selvfølgelig også fordi jeg kan læne mig lidt tilbage i stolen og nyde den halvmodel der hænger på væggen som bevis på vores deltagelse.

”Det sku være så godt men så det faktisk skidt” sådan står der i sangen om Larsen, og sådan oplevede jeg dette års Mesterskab, mere end en gang.

Forberedelserne startede for mig allerede sidste år, hvor jeg begyndte at samle det mandskab der skulle være med til at give alle de tidligere Mestre (dem var der en del af), de svenske favoritter, de lokale hajer på Frigg, og alle de andre Molich sejlere, kamp til stregen.

Alle blev valgt for deres sejlermæssige kunnen, men derudover også med omhu for at skabe en god stemning om bord, Tom Hansen skulle med, dels fordi han har været med fra starten og nu er en fast bestanddel af Molich-familien, men også fordi han kender båden næsten lige så godt som sin egen, og i det hele taget rolig om medgørlig i godt selskab, Henrik (Tom og Åses søn) fordi han har været med før og har fysikken der skal til på fordækket, tilpas aggressiv når han skal dirigerer mig igennem starten, Robert (svoger), vel nok en af de bedste, og mest erfarende gaster jeg kender, og så mig selv til bare at sidde med rorpinden, det var så meningen at taktikken skulle lægges i fællesskab.

Mette har normalt haft, og vil også fortsat have, en fast plads ombord, men valgte at blive i land i år, sammen med Nippa, sin lille nye nevø og Klaus´s kæreste Kira, men de var da heldigvis med i Svendborg for uden dem havde vi nok mistet overblikket i land, der skal alligevel ”sin kvinde” til at holde styr på sådan et mandskab i godt selskab.

Henrik måtte desværre melde fra i allersidste øjeblik, og gode råd var nu dyre og jeg skulle med meget kort varsel finde en erstatning med kræfter og erfaring til at gå på fordækket, tanker blev tænkt og pludselig dukkede en ide op som måske kunne åbne nye muligheder, kunne vi finde en sejler der kendte til forholdene i Lunkebugten, lokalt kaldet ”Lumskebugten”, ville afbuddet fra Henrik åbne for en fordel, jeg ikke havde tænkt på fra starten. Efter at have rådgivet mig med resten af mandskabet og ikke mindst Peter Dan og Erik Skjødt, ringede vi til Klaus Thestrup. Jeg forelagde ham vores mål, hvilket var at vi ville vinde og at jeg havde tænkt mig, at han skulle være fordæksgast, dirigere mig igennem starten og foreslå taktikken på banen, han sagde uden tøven ja.

Torsdag:

Tom, Mette og jeg ankom sent torsdag efter en herlig sejlads til Svendborg havn og det Maritime Center, der var arrangøren af Mesterskabsstævnet. Her blev vi taget vel imod, både af de 17 andre bådes besætninger samt Klaus, Kira, Robert og Nipa.

Man kan roligt sige at et Molich stævne starter i havnen, besætningerne fra Frigg og Øglen var allerede i gang med atter et forsøg på at drikke Stellan, skipperen på den svenske båd, under bordet, det er endnu ikke lykkedes og jeg tror sku´ først, det sker den dag, der ikke er mere vand i de Svenske elve. Vi nåede trods vores sene ankomst at få vores andel og komme i seng på den rigtige side af kl. 02.00.

Jeg tror, jeg tidligere har beskrevet, hvordan jeg har det før sådan et stævne, jeg kan altså ikke sove, lige meget hvor meget jeg prøver, kan jeg ikke lade være med at ligge og sejle det igennem igen og igen, og forstille mig, hvor godt vi klarer os og om, hvordan vi fejrer sejren og kommer hjem til Onsevig med den eftertragtede halvmodel af X-meteren som Danmarks bedste. Jeg kan i den forbindelse røbe, at efter lyden at dømme, så har hverken Tom eller Mette det på den måde, jeg skal ikke kunne sige hvad Mette tænker eller drømmer om, men Tom må være på fisketur, der bliver i hvert tilfælde trukket masser af torsk i land, og det er af de store.

Fredag:

Perfekt vejr, 8 m/sec fra vest, overskyet, og en bane, hvor starten var placeret halvvejs mod Langeland. Vi var bare tændte, adrenalinen pumpede og taktikken var klar fordel ved læ mærke, det var der det sneede, ingen tøven, masser af fart i skøjten, rigtig meget fart, alt for meget fart, og for øvrigt også for meget strøm, ØV ØV ØV, forbi mærket, falde af og rundt med en start på bb halse som 2. sidste båd, selv de mindst aggressive både var kommet bedre af-sted end os (det kunne jeg ikke lige huske, at jeg havde gennemtænkt natten før), hvor herre be´vars. Ved første mærke steg humøret en kende, vi havde nu indhentet et par både og lå lige i rø… på hovedfeltet. Vores boat-handling var perfekt, der blev bommet, så vi kom over i sb side af banen, hvor vi mente, der var mest tryk, det viste sig at være det rigtige valg, og jeg kan allerede her sige, at det generelt var kendetegnende for os, at vi tog de rigtige valg hele stævnet igennem (med en enkelt undtagelse) og at ”Lumskebugten” lever op til sit ry om at være et svært sted at sejle, men det er sku´ godt nok sjovt når tingene lykkedes. På de to næste ben fortsatte vi med at avancere op gennem feltet eg endte med at ligge som 2. båd ned mod mål linjen mellem de to mål mærker.

En eller anden bagklog sejler har engang sagt, ”man vinder ikke en sejlads ved at læse sejladsbestemmelserne, men man kan sagtens risikere at tabe en sejlads ved ikke at læse dem”, jeg kan kun give ham ret LÆS DEM, og gør det GRUNDIGT, det havde vi ikke gjort. Det var noget af et antiklimaks at sejle over ”mållinjen” efter at have sejlet sig op fra røv og nøgler for så ikke at få et trut, panik! Hvad havde vi gjort forkert? Tyvstart? Med 100% sikkerhed nej, Frem med sejladsbestemmelserne! Mållinjemærker?

 

 DSC00874xr

Mestrene 2007, Mikalina DEN 14, Onsevig

Kryds på styrbord halse i 3. sejlads

Foto:  Asbjørn Jaksland   Fåborg

 

Det viste sig at vi havde overset en tilføjelse lidt længere nede i teksten der beskrev

mållinjen, og vi i stede havde krydset startlinjen, der i mellemtiden var blevet flyttet, en ellers sikker 2. plads blev til en sidste plads, jeg sejler aldrig mere en kapsejlads før alle har læst og forstået programmet.

Jeg tror der i mange både, her ville være opstået en krise af de større, men til min overraskelse skete det ikke hos os, i stedet for at resignere blev alle opsat på at vise de andre, at vores præstation i første sejlads ikke var et tilfælde. Starten sad lige i øjet, igen ved læ mærke og det med lige så meget fart som i første, men denne gang blev linjen krydset tre meter før læ mærke lige i skuddet. Vi formåede at lave et næsten fejlfrit opkryds og rundede topmærket som etter, 5-6 bådlængder foran nr. to, en placering som vi med en lidt konservativ taktik burde kunne holde resten af 2. Sejlads, det viste sig at vores fart var god nok til, at vi faktisk øgede forspringet, så efter en lille times sejlads kunne vi glide over mållinjen som klar etter med tre tidligere mestre på de næste pladser.

I tredje sejlads valgte vi, at lave en start 2/3 nede på linjen. Der var fortsat en fordel helt nede ved læ mærke men knap så stor som tidligere og til forskel fra de to tidligere sejladser valgte vi denne gang bb side sammen med Svenskerne. Man må altså lette lidt på kasketten for dem, det er ikke uden grund, at de har vundet mesterskabet 5 gange og det skaber altså en naturlig respekt, men samtidig vidste både vi og de, fra Fyn rundt, at vi som minimum kunne sejle lige op med dem, vi fulgtes ad på begge opkryds og lænseben som en slags maraton matchrace, uden at det lykkedes os at komme forbi, de vandt med en halv bådslængde.

Efter de første tre sejladser gik turen ind mod havnen med en lidt underlig fornemmelse i mave, vi kunne ikke rigtig være sure, for vi havde jo lavet to super gode sejladser, samtidig kunne vi jo heller ikke være rigtig glade, da vi jo rigtigt havde kvajet os i den første sejlads og derfor ikke kunne tåle at lave den mindste fejl om lørdagen, nåhja så var der jo også lige den lille detalje, at vi jo nok kom til at høre lidt for den brøler, hvis der da ikke var nogle, der lavede noget der var værre på vej ind, det var der desværre ikke, så alle gode ideer til aftnens søforklaring blev kørt i stilling. Jeg tror sku´ at vi havde fået en 1. præmie for nogle af de bedste præstationer på lige præcis den del af sejlsporten, hvis der havde været en, og jeg må sige at historierne blev bedre og bedre som aftnen gik, og promillerne i blodet blev højere og højere. Det var egentlig meningen at Klaus skulle have sovet hjemme i sit eget hus, men et Molich stævne kan godt tage hårdt på ”de nye”, så gadedrengen fra Svendborg endte med at sove på køjen fuldt påklædt. Mette gjorde et ihærdigt forsøg på at vække ham, dog uden held, men hvad, så var vi da til gengæld sikre på at han var parat til næste dags sejladser, og hans kæreste havde da virket vældig sød og forstående.

Lørdag:

Nordvestlig vind, 6-9 m/sec og tunge skyer i nord. To gode sejladser, det ville give en fratrækker, og så ville vi faktisk ligge godt, spørgsmålet var nu om vi skulle være forsigtige eller om vi skulle satse, for lavede vi en dårlig placering ville vi være helt væk. Jeg havde hjemmefra besluttet at stævnet i Svendborg skulle være der, hvor vi satsede, det havde Tom, Robert, Mette og jeg også talt om inden vi tog derover, så jeg var ikke i tvivl. Klaus der trods aftnens hårde strabadser, var helt oppe på mærkerne, kunne slet ikke forestille sig andet end at klø på, man vinder ikke noget ved at holde sig tilbage og der var jo lidt vægt bag hans ord, han havde dog trods alt vundet nogle Danmarks mesterskaber i både Safir og Piratjolle.

Der blev satset og jeg må sige, at den gode ro og orden der herskede på førstedage var væk som dug for solen. Alle ville lave den bedste start og det var tydeligt at tre af de andre mandskaber også havde regnet lidt på, hvad forskellen på to gode sejladser i forhold til en dårlig betød for os og det samlede resultat. To tyvstarter, hvor hele feltet blev kaldt tilbage, var nok for dommerne, så det sorte flag blev forståeligt nok sat. Altså, det kan da godt være, at vi havde besluttet, at var muligheden der, så skulle vi være på linjen i skuddet, meeennn Tom og jeg mente da nok, at vi kunne være bare en 3-4 meter fra, det var der nu ikke lydhørhed for hos Robert og Klaus og godt for det, vi lavede noget nær en perfekt start og førte fra start til slut, det er nu en gang lettere at sejle stærkt, når man ligger først og i fri vind.

Nu begyndte det faktisk at ligne noget, en god placering i sidste sejlads, og sejren kunne være vores, jeg kan godt betro jer, at det godt kan give lidt sommerfugle (på størrelse med hættemåger) i maven, det sorte flag var taget ned igen og godt for det, for denne gang havde vores nærmeste rivaler held/dygtighed til at skubbe os over linjen, hvis det var os der blev kaldt tilbage? Vi vendte om og startede som sidste båd. Vi fik efterfølgende at vide at samtlige modstandere var sikre på, at vi mistede chancen for at vinde, da vi vendte om, men de gjorde regning uden vært, jeg tror aldrig Tom og Robert har trimmet så meget og opmærksomt som de nu gjorde. Klaus spejdede hele tiden efter vindspring og tryk og jeg styrede mere koncentreret end nogensinde før, og den gamle Molich belønnede os ved at skyde en fart og højde der var tydeligt bedre end alle de andre både, resultatet var at vi til sidst kun havde 3 både foran os, det var de tre, der var tættest på, men de var ikke tæt nok på, så med vores 4. plads i sidste sejlads var vi 4 point foran den nærmeste, Svenskerne, der også var de første til at lykønske os.

 

HPIM8000Klassemestre 2007

Fra venstre:    Mogens Kopytko,   Robert Sørensen,  Tom Hansen   og  Klaus Testrup

Foto: Gisela Sjøgaard, Hellerup

 

 

Ved den afsluttende kapsejlads fra banen og ind til Svendborg havn, overlod jeg rorpinden til Klaus og agerede gast i stedet, det var en lille ekstra kappestrid der ikke talte i mesterskabet, her nåede jeg så at få min del af de medbragte sejrsøl, der havde ligget godt gemt i kølen, men det gjorde nu ikke vores håndtering af båden dårligere, her endte vi på en 2. plads kun slået af Frigg, og Klaus kunne vise os nogle steder i Svendborg sund, hvor vi i hvert fald, havde vi været alene, kun ville have sejlet hvis vi havde haft sænkekøl og en dybgang på en meter, jeg skal hilse og sige, at der var andre, der ikke lige ramte rigtigt selv om de fulgte efter.

At tænke/drømme sig til et mesterskab er nok noget jeg, blandt mange andre, altid vil gøre, men det er unægtelig en speciel følelse, når det så går hen og sker i virkeligheden, og der går lidt tid før armene kommer ned igen. Jeg kan dog nu igen ligge med hovedet i den rigtige retning når jeg er kommet i seng, men det kunne da godt være jeg i nat lige skulle ligge den anden vej, så der er plads til at række armene i vejret, når jeg har tænkt mig til mesterskabet 2008.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.